طراحی و تبیین الگوی سیاستگذاری در صنعت گردشگری با محوریت توریسم کوهستان

نوع مقاله : مقاله های برگرفته از رساله و پایان نامه

نویسندگان

1 گروه مدیریت،دانشگاه پیام نور ،تهران،ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی ، دانشگاه پیام نور ، تهران. ایران

10.22034/jgeoq.2023.366055.3896

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی سیاست‌گذاری در صنعت گردشگری با محوریت توریسم کوهستان مورد بررسی قرار گرفت. از لحاظ هدف انجام، این تحقیق جزء تحقیقات کاربردی است. فلسفه پژوهش حاضر از نوع تفسیر گرایی است. در واقع رویکرد پژوهشی این مطالعه به لحاظ منطق گردآوری داده‌ها از نوع استقراء- قیاسی است. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از روش‌های تحلیل مضمون و تحلیل عاملی تأییدی به‌کار گرفته شد؛ در مرحله طراحی مدل، استفاده از خبرگان و صاحب‌نظران دانشگاهی در حوزه قلمرو موضوعی پژوهش و نیز خبرگان در شرکت‌های توریستی و گردشگری، جامعه مورد نظر بوده‌اند. نمونه‌گیری در این مرحله از نوع هدفمند ارجاعی یا گلوله برفی که روشی غیر احتمالی است، می‌باشد. در این تحقیق نمونه‌های انتخابی شامل مدیران و کارشناسان شرکت‌های توریستی و گردشگری است که براساس تخصص، تحصیلات و تجربیات و مشغله‌های کاری به تعداد 25 مورد انتخاب شدند و از آنها مصاحبه به عمل آمد. در تحقیق حاضر، مصاحبه‌ها برای تعیین متغیرهای الگوی سیاست‌گذاری در صنعت گردشگری (توریسم کوهستان) از طریق تجربه بوده است.

براساس یافته های تحلیل مضمون، 4 بعد و 14 مؤلفه مؤثر بر سیاست گذاری در صنعت گردشگری با محوریت توریسم کوهستان شناسایی شدند. این مضمون‌ها عبارتند: تقویت بنیه فرهنگی گردشگران، واکنش‌های هیجانی، بهبود سبک تصمیم‌گیری گردشگران، اثربخشی بازار.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and explaining the policy model in the tourism industry with a focus on mountain tourism

نویسندگان [English]

  • hosein karvar 1
  • mohammadtaghi amini 2
  • ehsan ahadimotlagh 2
  • mohammadreza mashayekh 2
1 Department of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Department of Business Administration, Payam Noor University, Tehran. Iran
چکیده [English]

The present study was investigated with the aim of designing and explaining the policy model in the tourism industry with the focus on mountain tourism. In terms of its purpose, this research is part of applied research. The philosophy of the current research is interpretive. In fact, the research approach of this study is inductive-deductive in terms of data collection logic. In order to analyze the data, the methods of thematic analysis and confirmatory factor analysis were used; In the stage of model design, the use of academic experts and experts in the field of the subject area of the research, as well as experts in tourist and tourism companies, have been the intended community. Sampling at this stage is of the targeted reference or snowball type, which is a non-probability method. In this research, the selected samples include the managers and experts of tourist and tourism companies, who were selected based on their expertise, education, experiences, and busyness in the number of 25 cases, and interviews were conducted from them. In the present research, the interviews were used to determine the variables of the policy model in the tourism industry (mountain tourism) through experience.

Based on the findings of thematic analysis, 4 dimensions and 14 components affecting policy making in the tourism industry with the focus on mountain tourism were identified. These topics include: strengthening the cultural foundation of tourists, emotional reactions, improving the decision-making style of tourists, market effectiveness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • tourist
  • tourism industry
  • tourism
  • mountain tourism
  • policy making